Waarom optimaliseren we alleen voor Google?

Waarom optimaliseren we alleen voor Google?

Je hebt het ongetwijfeld vaker gehoord of bent er zelf ook schuldig aan; zoekmachine optimalisatie, of SEO, in een adem noemen met Google. Stel jij je klant de vraag hoger in zoekmachines of hoger in Google? Maar hoe komt het toch dat zoekmachine optimalisatie, of SEO, zo synoniem verbonden is met Google? Er zijn immers ook andere zoekmachines die hun eigen gebruikers hebben.

Dit gebeurt bij meer producten en merken. Het worden op zichzelf staande 'werkwoorden'. Een bekend voorbeeld is TomTom dat marktleider was in navigatiesystemen. Daarna had niemand het meer over navigatie, maar simpelweg over 'TomTom', zelfs als ze Google Maps gebruikte. En zo is 'Googlen' nu gemeengoed geworden voor 'iets opzoeken op internet'. Terwijl er toch genoeg andere zoekmachines zijn met hun eigen gebruikers en schare fans. Maar als je marktaandeel maar groot genoeg is (en natuurlijk je dienst ook levert) kan het lot zijn dat je merk als werkwoord wordt gebruikt. In de meeste gevallen is dat zeer positief voor je naams- en merkbekendheid.

Zoekmachine overzicht

Google was niet de eerste zoekmachine. Eerdere zoekmachines waren onder andere Altavista, Ask, Yahoo! en zelfs het Nederlandse Ilse waarmee je het web kon afzoeken. In 1998 kwam daar Google bij (eerder heette het project "BackRub"). Deze zoekmachine viel al gauw op, omdat het zoekproces sneller was en, belangrijker, de zoekresultaten relevanter waren. Zo maakte Google in korte tijd naam voor zichzelf.

In de tussentijd zijn er nieuwe zoekmachines bijgekomen en weer verdwenen. De 'meest gebruikte' alternatieve zoekmachines zijn:

  • Bing - product van Microsoft
  • DuckDuckGo - alternatieve, privacy first, zoekmachine
  • Yahoo! - zoekmachine van het eerste uur
  • Baidu - grootste speler in Azië
  • Yandex - grote, van Russische oorsprong, zoekmachine
  • Ecosia - duurzame zoekmachine sinds 2009
  • Startpage - zoekmachine waar je zoekhistorie veilig is en je niet gevolgd wordt

Andere zoekmachines met kleinere gebruikersaantallen zijn nog: Sogou, Naver, Haosou, Seznam, CocCoc, Shenma, Qwant, MSN en Daum. Dit zijn veelal lokale zoekmachines. 

Maar wat definieert een zoekmachine? Je kunt Funda of YouTube natuurlijk ook als zoekmachine gebruiken om een passend huis of leuk kattenfilmpje te vinden. Maar die tonen alleen zoekresultaten binnen hun eigen domein. Daarom is het eerder een zoekfunctie dan zoekmachine. 

Marktaandeel zoekmachines

Het marktaandeel van zoekmachines voor 2021 ziet er als volgt uit: 

  Nederland Wereldwijd Verendigde Staten
Google 94,53% 92,13% 88,23%
Bing 3,06% 2,56% 6,03%
Yahoo! 0,69% 1,50% 3,04%
Baidu 0,02% 1,33% 0,08%
YANDEX 0,31% 1,11% 0,07%
DuckDuckGo 0,90% 0,59% 2,28%
Ecosia 0,33% 0,12% 0,12%

Het mag duidelijk zijn; Google heeft overduidelijk het overgrote marktaandeel in handen, zowel in Nederland als wereldwijd. We kunnen met recht zeggen dat we 'alleen voor Google' optimaliseren, want met een marktaandeel van meer dan 90%, zijn de andere spelers niet direct interessant. 

Zoekmachine marktaandeel in Nederland 2021

De onderstaande grafiek toont het actuele zoekmachine marktaandeel in Nederland. Je ziet dat Bing daar een goede tweede, meest gebruikte zoekmachine is. Een verklaring hiervoor is dat Apple sinds eind 2017 Bing is gaan gebruiken voor Siri en als standaard zoekmachine in de apps en browser. 

Bing's most popular search word is 'Google', says Google - Search Engine Roundtable

Wat de laatste maand opvalt, is dat het marktaandeel van Bing bijna is verdubbeld. De recente toename is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat Windows 11 steeds meer gebruikers krijgt, waar Bing een belangrijk onderdeel is geworden. Daarbij dienen (nieuwe) gebruikers daar de keuze te maken in de standaard zoekmachine die Windows 11 zal gebruiken. Dit onder het mom van 'eerlijke concurrentie'. Daarbij lijkt Bing op deze manier gebruikers marktaandeel van Google af te snoepen.

 

Source: StatCounter Global Stats - Search Engine Market Share

Wat is jouw favoriete zoekmachine?

Meer nieuwsberichten

Hoeveel links heeft mijn website nodig?

2021-11-15 22:33

Het gaat niet om een specifiek aantal links. Maar waar gaat het dan wel om?

Waarom optimaliseren we alleen voor Google?

2021-10-20 23:12

Stel jij je klant de vraag hoger in zoekmachines of hoger in Google?