Veel gestelde vragen

Hoe werkt het?

De top 10 zoekresultaten worden opgehaald voor jouw zoekopdracht. Daarna wordt de linkdata van de scorende websites opgehaald via SEMrush. Van deze linkdata, links en unieke domeinen, wordt het gemiddelde en de mediaan berekend. Dit geeft je een indicatie om aan de slag te gaan met linkbuilding en met SEO in het algemeen.

Help, ik zie geen resultaten?!

Voor de opgegeven zoekopdracht heeft SEMrush geen data. Dit kan gebeuren bij long-tail zoekwoorden met een laag zoekvolume of de zoekopdracht komt niet voor in combinatie met het gekozen land.

Wat kan ik met de resultaten?

De resultaten geven je een indicatie met hoeveel inspanning je een top 10 positie kan behalen op een zoekopdracht van jouw keuze. Je ziet snel genoeg of je je zoekopdracht moet aanpassen of vol aan de bak moet met linkbuilding.

Welk zoekwoord moet ik kiezen?

Een goed zoekwoord is de zoekopdracht waar jouw doelgroep naar zoekt. Het moet de lading dekken van jouw product, dienst of onderwerp en de juiste intentie bevatten (onderzoekend, informerend, commercieel, etc.). Kruip in het hoofd van jouw ideale klant of bezoeker. Waar is hij/zij/het naar op zoek?

Waar komt de backlink data vandaan?

De data wordt verkregen via de API van SEMrush. De resultaten voor jouw zoekopdracht, komen overeen met de data die je ziet in SEMrush.

Er ontbreekt data bij de URL's

Wanneer niet alle 10 URL's getoond worden, heeft SEMrush geen data beschikbaar voor de betreffende URL. De resultaten op de pagina worden berekend op basis van de wel beschikbare data.

Wat zijn inkomende links?

Inkomende links zijn links van externe websites naar pagina's van jouw website. De veelgebruikte Engelse term voor inkomende links is 'backlinks'.

Waarom kan ik maar 3x analyseren?

Om deze tool gratis te houden en iedereen de kans te geven om het gebruiken, zijn maar 3 analyses per dag mogelijk. Na 24 uur mag je weer 3 analyses doen. Bedankt voor je steun!

Ik heb meer links dan de concurrent, wat nu?

Naast links zijn ook de content op de pagina, techniek van de website en algehele gebruikerservaring (bijvoorbeeld laadtijd) belangrijk voor het behalen van topposities. Controleer of de teksten leesbaar zijn voor zoekmachines en, of het onderwerp aansluit bij de zoekintenties van gebruikers. Daarnaast is een linkprofiel analyse raadzaam om te zien of de links daadwerkelijk waardevol zijn.

Zijn alleen links belangrijk voor een toppositie?

Nee, maar wel een hele belangrijke factor. Naast links moet je pagina goede content bevatten, 'leesbaar' zijn voor zoekmachines, een goede gebruikerservaring bieden en vooral antwoord geven op de vragen van de bezoeker.

Wat is het verschil tussen een backlink en een interne link?

Een backlink komt van een externe website. Een interne link verwijst naar pagina's binnen je eigen website. Pro SEO tip: Zorg dat je je interne linking op orde hebt. Onderschat de kracht van interne links niet!

Is een social mention hetzelfde als een backlink?

Nee, links vanaf social media zijn goed om bezoekers te krijgen naar je website, maar voor zoekmachines tellen deze backlinks niet. Dat komt omdat het profiel niet beschikbaar is voor zoekmachines en de content dynamisch van aard is.

Hoe bouw ik meer autoriteit op?

Autoriteit bouw je op door meer backlinks naar je website te verkrijgen. Maar het aantal links is niet het enige dat telt. De website waar de link vandaan komt moet autoriteit hebben om het via de link door te kunnen geven. Hoe meer autoriteit de linkende website heeft, hoe meer autoriteit een link kan doorgeven.

Wat is een goede backlink?

Een goede backlink voor jouw website is: relevant, heeft autoriteit en draagt dit over (bijvoorbeeld: geen nofollow-attribuut of javascript link). Daarbij telt de website ook mee waarop de link staat en de teksten (en eventueel andere links) rondom de link.

Hoe kom je aan backlinks?

Links kun je verkrijgen door bijvoorbeeld websites te benaderen en simpelweg een link te vragen (denk aan leveranciers, partners, etc), plaats artikelen op andere websites, publiceer persberichten, maak een tool en biedt deze aan voor gratis gebruik (zoals deze), volg vermeldingen op, etc. Genoeg ideeën, maar samengevat krijg je de beste links als je zelf iets spraakmakends creëert waar mensen 'uit zichzelf' naar willen linken.

Hoe meer backlinks hoe beter?

Nee, de ene backlink is de andere niet. Voor backlinks geldt kwaliteit boven kwantiteit. Autoriteit van de website geven een link zijn waarde. Dat is een belangrijke factor, maar ook relevantie en het feit of deze factoren optimaal worden overgedragen of niet.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is de term die we gebruiken voor een strategie die je uitvoert om meer links naar je website te krijgen, met als doel een grotere zichtbaarheid in de zoekmachines.

Hoe pas je linkbuilding toe?

Linkbuilding is mogelijk voor alle URL's van je website. Een goed uitgangspunt is een link analyse van de websites van je (online) concurrenten.

Waar is linkbuilding goed voor?

Linkbuilding is goed voor het vergroten van de zichtbaarheid in zoekmachines. Iedere inkomende link is voor Google een signaal dat die pagina het noemen (citeren) waard is. Met meer links (en de juiste content) zal Google jouw pagina boven minder geciteerde pagina's plaatsen.

Heeft linkbuilding zin?

Ja, 100%. Links zijn de basis. Zonder links kunnen pagina's niet gevonden of beoordeeld worden door zoekmachines. Dit maakt een toppositie in de zoekresultaten onmogelijk (op je merknaam na).

Is linkbuilding uitbesteden verstandig?

Linkbuilding is een delicate zaak en een tijdrovende taak, daarom is linkbuilding uitbesteden verstandig als je zelf geen SEO ervaring of resources hebt. Bij onze partners vind je betrouwbare bedrijven die linkbuilding voor jou uit handen kunnen nemen.

Hebben links van Startpagina's waarde?

Links van Startpagina's en klonen zijn eenvoudig te verkrijgen. De waarde is echter beperkt doordat door gebrek aan content de relevantie ontbreekt, en er honderden andere links op staan. Jaag alleen Startpagina links na waar je online concurrenten ook op staan. Zo zal jouw linkprofiel overeenkomen met die van je concurrent. Vervolgens kun jij het verschil maken met andere, waardevolle(re) links.

Wat zijn verwijzende domeinen?

Verwijzende domeinen zijn de websites waarvan je een inkomende link krijgt. Je kunt van één website meerdere backlinks krijgen (denk aan één of meerdere links op verschillende pagina's), maar idealiter heb je een balans in het aantal inkomende links en verwijzende domeinen.

Wat is de mediaan?

De mediaan is de middelste waarde in een reeks getallen die gerangschikt zijn naar grootte. Dat wil zeggen dat 50% van de getallen onder de mediaan ligt en 50% van de getallen boven de mediaan. Het voordeel van een mediaan is dat deze minder gevoelig is voor uitbijters dan het gemiddelde.

Waarom gebruik je de mediaan?

Omdat het bij links niet om kwantiteit gaat, maar kwaliteit. Uitschieters in de resultaten vinden we daarom niet van belang, vandaar dat we de mediaan verkiezen. Als je alle links even zwaar meetelt, dan kun je het gemiddelde gebruiken.

Wat doet een SEO?

SEO staat voor "Search Engine Optimization" (NL: zoekmachine optimalisatie). Een SEO (of SEO consultant) adviseert en helpt je met het vergroten van de zichtbaarheid van je website in zoekmachines. Een grotere zichtbaarheid betekent, meer bezoekers, meer aanvragen en meer klanten.

Beter scoren met je website?

Deze betrouwbare partners helpen je graag verder met duurzame online marketing.

Het alles-in-één pakket voor de veeleisende online marketeer. Probeer SEMrush gratis →
WhitePress ondersteunt contentmarketing en influencer campagnes, in 19 verschillende landen. Wij automatiseren de communicatie tussen adverteerders, uitgevers, bloggers en vloggers. Start direct →
Jouw wensen en ideeën worden verrijkt met onze ervaring en expertise. Zo verkennen we samen de mogelijkheden voor jouw doel. Wil je meer weten over onze Full-Service aanpak?
Als Zoekmachine Marketing Bureau voor het MKB helpen wij u graag om beter gevonden te worden op Google. Bekijk onze diensten →