Hier vind je de veel gestelde vragen over de tool, links, linkbuilding en SEO in het algemeen. Staat jouw vraag er niet tussen? Laat het mij gerust weten.
De top 10 zoekresultaten worden opgehaald voor jouw zoekopdracht. Daarna wordt de linkdata van de scorende websites opgehaald via SEMrush. Van deze linkdata, links en unieke domeinen, wordt het gemiddelde en de mediaan berekend. Dit geeft je een indicatie om aan de slag te gaan met linkbuilding en met SEO in het algemeen.
Voor de opgegeven zoekopdracht heeft SEMrush geen data. Dit kan gebeuren bij long-tail zoekwoorden met een laag zoekvolume of de zoekopdracht komt niet voor in combinatie met het gekozen land.
De resultaten geven je een indicatie met hoeveel inspanning je een top 10 positie kan behalen op een zoekopdracht van jouw keuze. Je ziet snel genoeg of je je zoekopdracht moet aanpassen of vol aan de bak moet met linkbuilding.
Een goed zoekwoord is de zoekopdracht waar jouw doelgroep naar zoekt. Het moet de lading dekken van jouw product, dienst of onderwerp en de juiste intentie bevatten (onderzoekend, informerend, commercieel, etc.). Kruip in het hoofd van jouw ideale klant of bezoeker. Waar is hij/zij/het naar op zoek?
De data wordt verkregen via de API van SEMrush. De resultaten voor jouw zoekopdracht, komen overeen met de data die je ziet in SEMrush.
Wanneer niet alle 10 URL's getoond worden, heeft SEMrush geen data beschikbaar voor de betreffende URL. De resultaten op de pagina worden berekend op basis van de wel beschikbare data.
Inkomende links zijn links van externe websites naar pagina's van jouw website. De veelgebruikte Engelse term voor inkomende links is 'backlinks'.
Om deze tool gratis te houden en iedereen de kans te geven om het gebruiken, zijn maar 3 analyses per dag mogelijk. Na 24 uur mag je weer 3 analyses doen. Bedankt voor je steun!
Naast links zijn ook de content op de pagina, techniek van de website en algehele gebruikerservaring (bijvoorbeeld laadtijd) belangrijk voor het behalen van topposities. Controleer of de teksten leesbaar zijn voor zoekmachines en, of het onderwerp aansluit bij de zoekintenties van gebruikers. Daarnaast is een linkprofiel analyse raadzaam om te zien of de links daadwerkelijk waardevol zijn.
Nee, maar wel een hele belangrijke factor. Naast links moet je pagina goede content bevatten, 'leesbaar' zijn voor zoekmachines, een goede gebruikerservaring bieden en vooral antwoord geven op de vragen van de bezoeker.
Een backlink komt van een externe website. Een interne link verwijst naar pagina's binnen je eigen website. Pro SEO tip: Zorg dat je je interne linking op orde hebt. Onderschat de kracht van interne links niet!
Nee, links vanaf social media zijn goed om bezoekers te krijgen naar je website, maar voor zoekmachines tellen deze backlinks niet. Dat komt omdat het profiel niet beschikbaar is voor zoekmachines en de content dynamisch van aard is.
Autoriteit bouw je op door meer backlinks naar je website te verkrijgen. Maar het aantal links is niet het enige dat telt. De website waar de link vandaan komt moet autoriteit hebben om het via de link door te kunnen geven. Hoe meer autoriteit de linkende website heeft, hoe meer autoriteit een link kan doorgeven.
Een goede backlink voor jouw website is: relevant, heeft autoriteit en draagt dit over (bijvoorbeeld: geen nofollow-attribuut of javascript link). Daarbij telt de website ook mee waarop de link staat en de teksten (en eventueel andere links) rondom de link.
Links kun je verkrijgen door bijvoorbeeld websites te benaderen en simpelweg een link te vragen (denk aan leveranciers, partners, etc), plaats artikelen op andere websites, publiceer persberichten, maak een tool en biedt deze aan voor gratis gebruik (zoals deze), volg vermeldingen op, etc. Genoeg ideeën, maar samengevat krijg je de beste links als je zelf iets spraakmakends creëert waar mensen 'uit zichzelf' naar willen linken.
Nee, de ene backlink is de andere niet. Voor backlinks geldt kwaliteit boven kwantiteit. Autoriteit van de website geven een link zijn waarde. Dat is een belangrijke factor, maar ook relevantie en het feit of deze factoren optimaal worden overgedragen of niet.
Linkbuilding is de term die we gebruiken voor een strategie die je uitvoert om meer links naar je website te krijgen, met als doel een grotere zichtbaarheid in de zoekmachines.
Linkbuilding is mogelijk voor alle URL's van je website. Een goed uitgangspunt is een link analyse van de websites van je (online) concurrenten.
Linkbuilding is goed voor het vergroten van de zichtbaarheid in zoekmachines. Iedere inkomende link is voor Google een signaal dat die pagina het noemen (citeren) waard is. Met meer links (en de juiste content) zal Google jouw pagina boven minder geciteerde pagina's plaatsen.
Ja, 100%. Links zijn de basis. Zonder links kunnen pagina's niet gevonden of beoordeeld worden door zoekmachines. Dit maakt een toppositie in de zoekresultaten onmogelijk (op je merknaam na).
Linkbuilding is een delicate zaak en een tijdrovende taak, daarom is linkbuilding uitbesteden verstandig als je zelf geen SEO ervaring of resources hebt. Bij onze partners vind je betrouwbare bedrijven die linkbuilding voor jou uit handen kunnen nemen.
Links van Startpagina's en klonen zijn eenvoudig te verkrijgen. De waarde is echter beperkt doordat door gebrek aan content de relevantie ontbreekt, en er honderden andere links op staan. Jaag alleen Startpagina links na waar je online concurrenten ook op staan. Zo zal jouw linkprofiel overeenkomen met die van je concurrent. Vervolgens kun jij het verschil maken met andere, waardevolle(re) links.
Verwijzende domeinen zijn de websites waarvan je een inkomende link krijgt. Je kunt van één website meerdere backlinks krijgen (denk aan één of meerdere links op verschillende pagina's), maar idealiter heb je een balans in het aantal inkomende links en verwijzende domeinen.
De mediaan is de middelste waarde in een reeks getallen die gerangschikt zijn naar grootte. Dat wil zeggen dat 50% van de getallen onder de mediaan ligt en 50% van de getallen boven de mediaan. Het voordeel van een mediaan is dat deze minder gevoelig is voor uitbijters dan het gemiddelde.
Omdat het bij links niet om kwantiteit gaat, maar kwaliteit. Uitschieters in de resultaten vinden we daarom niet van belang, vandaar dat we de mediaan verkiezen. Als je alle links even zwaar meetelt, dan kun je het gemiddelde gebruiken.
SEO staat voor "Search Engine Optimization" (NL: zoekmachine optimalisatie). Een SEO (of SEO consultant) adviseert en helpt je met het vergroten van de zichtbaarheid van je website in zoekmachines. Een grotere zichtbaarheid betekent, meer bezoekers, meer aanvragen en meer klanten.
Deze betrouwbare partners helpen je graag verder met duurzame online marketing.