Veel voorkomende vragen die ik regelmatig gesteld krijg zijn: "hoeveel links het ik nodig? Wat voor soort links moet ik hebben? Hoe vertel ik mijn klant hoeveel links we moeten krijgen?"
Iedereen praat over link building, maar het is voor veel mensen nog steeds niet duidelijk hoeveel links ze moeten hebben en al het andere dat gepaard met link building gaat. Ik ga het hebben over hoeveel links je nodig hebt naar je website. Lees verder.
Ik ga mijn eigen website als voorbeeld gebruiken. Als je je in de SEO wereld begeeft bent en je wilt met mij concurreren, dan ga je hier naar kijken en zeggen: "Jeetje, Craig kan niet verslagen worden hij krijgt een schandalig aantal backlinks". Laat me je vertellen, iemand stuurt spammy links naar mijn website, dus ik heb echt niet alle backlinks die Ahrefs toont.
De Ahrefs "Site explorer" is een geweldige plek om te beginnen. Site explorer geeft je de mogelijkheid om te zien welke links de concurrentie heeft, die jij (nog) niet hebt. Dat is het niveau van onderzoek dat je moet doen als het gaat om links.
We kunnen zien dat er een heleboel Google-links en afbeeldingslinks verwijzen naar mijn website. Nu kun je de resultaten sorteren op Domain Rating (DR) en rondkijken. In principe kun je alle opties in Ahrefs doorlopen om de top verwijzende domeinen te zien en ruwweg te zien hoeveel van die domeinen mijn website heeft en alle links vandaan komen. Dus, het is niet zo moeilijk om te analyseren hoeveel links je nodig hebt.
Als je DR als metric zou gebruiken (en ik zeg niet dat DR de beste metric is om te volgen), dan kun je er doorheen scrollen en een aantal van de meest prominente links zien die ik heb. Of dat nu Product Hunt is, of SEMrush, APNews.com, SERanking.com, SelfGrowth.com of Brighton.ac.uk.
Hoe dan ook, je kunt zien welke links ik heb met Ahrefs. Dus je kunt zien dat je waarschijnlijk een heleboel links nodig hebt van een aantal gevestigde, autoritaire domeinnamen. Om ze te krijgen, moet je veel gastblogs schrijven, podcasts en al het andere als je hetzelfde niveau van links wil krijgen als ik.
Je kunt ook zien dat er een hele hoop spam tussen staat, dus denk niet aan puur volume of kwantiteit. Dat hoeft het niet te zijn. Je moet een aantal goede links weten te bemachtigen die net iets beter zijn dan die van mij. Dat is in wezen de aard van het spel.
Ongeacht wie je analyseert, ze zullen waarschijnlijk duizenden inkomende links hebben. De links die waarschijnlijk het meest waardevol zijn, zijn degene die het dichtst bij de top staan. Dat zijn de links om te proberen te verwerven. Of dat er nu maar vijf zijn. Als je betere pagina's hebt dan zijn jouw vijf links misschien genoeg om mij te verslaan.
Je moet wat links verkrijgen naar betere pagina's. Optimaliseer on-page elementen zo goed als je kunt. Zorg ervoor dat je website technisch in orde is en gooi er dan wat links tegenaan.
Het gaat niet om een specifiek aantal links.
Er is geen cijfer of aantal dat iemand je kan geven. Iemand kan mij misschien verslaan met vijf links, iemand kan mij misschien verslaan met zeven links. Het komt allemaal neer op andere factoren. Of die on-page zo goed mogelijk is en of je technisch gezien alle vakjes aanvinkt die Google wil zien.
Het gaat niet om een bepaald aantal links. Ja, links helpen wel. Links geven kracht door. Links worden meegewogen in het algoritme, maar je hoeft niet simpelweg naar iemand te kijken en te zeggen: "Hij heeft duizenden links. Hij is onverslaanbaar.". Je weet dat dat niet het juiste antwoord is.
Tien geweldige, relevante en krachtige links kunnen je een heel eind op weg helpen en kunnen je zeker boven een heleboel andere mensen in de industrie doen uitstijgen. Als je een concurrent op het oog hebt, kun je gebruik maken van Ahrefs Site Explorer en ga door en zie wat voor soort links ze hebben. In de meeste gevallen zul je mensen zien die misschien maar 20, 30, 40 of 50 echt goede links hebben. Dat is waar je gaat om je aantal te krijgen van als het gaat om te slagen met linkbuilding.
Denk er niet te veel over na. Neem niet die grote aantallen spammy links mee in de berekening. Je hebt maar een handvol links nodig van goede kwaliteit en hoge relevantie. Dat gaat je ver boven iedereen doen uitstijgen die waarschijnlijk te veel vertrouwd op pure link volumes, en vergeten de andere stukjes van de puzzel als het gaat om SEO.
Dit is een uitgeschreven versie van de YouTube-video, met dank aan Craig Campbell
SEO nieuws, tips en adviezen
Hier vind je 26 onmisbare tools voor in je online marketing gereedschapskist.
Hier vind je 9 tips voor het maken van super banners voor je display campagne.
Het gaat niet om een specifiek aantal links. Maar waar gaat het dan wel om?