Je hebt besloten om een online reclamecampagne (display) op te zetten. Makkie toch? Om daar echt een succes van te maken heb je de juiste banners nodig. Want de kwaliteit van je banners bepaalt of je hele campagne een succes wordt.
Hier de 9 tips voor het maken van super banners voor je display campagne.
De meest gemaakte fout bij reclame maken is te veel willen noemen in je reclame uiting. Je geeft immers veel geld uit om de aandacht te trekken en dan wil je graag alles noemen wat je bedrijf te bieden heeft. Helaas werkt het niet. Door meer als één boodschap te kiezen creeer je alleen maar ruis en komt je echte boodschap minder goed over. Dus kies één boodschap en één doel voor je banner. Wil je toch meer melden, laat meerdere banners maken.
Je wil je bedrijf graag netjes presenteren en niet irritant of storend overkomen. Dus kies je maar voor rustige bewegingen en niet te wilde uitspattingen. Helemaal terecht natuurlijk. Maar bedenk ook dat je zo minder aandacht krijgt van de bezoekers. Puur op tekst krijg je niet de aandacht, de rest van de pagina is vaak gevuld met tekst. Je zal de aandacht moeten trekken met beweging. Dus zoek de grens op van wat je qua beweging toelaatbaar vindt voor jouw bedrijf.
Je kijkers krijgen niet veel tijd om je banner te lezen. Meestal maar enkele seconden. Gebruik dan ook niet te veel tekst. Maximaal vier zinnen per slide / dia. En liefst totaal op de hele banner, alle slides / dia’s, niet meer dan acht zinnen. Simpel omdat mensen het niet kunnen lezen.
Normaal is je eerste indruk het belangrijkst. Bij banners is het andersom. De laatste indruk is het belangrijkste. Een banner mag maximaal 30 seconde duren. Daarna moet de beweging stoppen, dat zijn de eisen van het netwerk (Google Ads). De laatste slide / dia blijft dus stil staan. En deze is vaak nog lang in beeld. Concentreer daar je banner boodschap. Zie de laatste slide dus niet als afsluiter met enkel een knop naar je website maar zorg dat daar je hele boodschap duidelijk is en beschouw het als je belangrijkste slide van je banner.
Vergeet niet een knop te laten zien met een duidelijke actie erop. Maak duidelijk dat je er op kan klikken en beschrijf wat er gaat gebeuren. Juist over dit belangrijke onderdeel van je banner wil je geen onduidelijkheid over.
Te vaak starten mensen met te veel formaten. Mijn ervaring is dat welke banner formaten nodig zijn erg afhangt van je doelgroep en welke targeting van je campagne je gebruikt. De beste strategie die wij je adviseren, kies van elke banner soort één formaat en ga daarmee aan de slag, dus kies een vierkante, horizontale, verticale en een mobiele banner. Eenmaal wat resultaten geboekt en weet je welke type goed werkt voor jouw campagne, laat er dan nog paar varianten bij maken.
Zorg dat de achterliggende landingspagina aansluit op je banners. Niet irritanter als je op een banner klinkt dat je je zit af te vragen of je wel goed hebt geklikt. Dus laat je landingspagina aanpassen of andersom, laat je banners ontwerp aansluiten op je landingspagina.
Ga er niet vanuit dat je eerste banners direct perfect zijn. Laat meerdere varianten maken maar laat je banners na verloop van tijd designen. Zodat je in een aantal stappen leert wat perfect werkt bij jou product. Je doet het vaak ook met je zoek campagne waarom dan niet met je banners?
Besteed je banner design uit. De kosten zijn gering en met zelf wat proberen verlies je alleen maar tijd en geld. Beetje preken voor eigen parochie, maar hoe vaak ik niet display of remarketing campagnes zie voorbij komen met gammele banners waar wij makkelijk in een paar uur werk een dubbele CTR van kunnen maken…. En je maakt je website vandaag de dag toch ook niet zelf?
Creation is banner specialist en maakt html5-banners voor alle bannernetwerken in Nederland. Creation maakt bannersets op maat en levert binnen afgesproken termijn, maximaal 5 werkdagen.
SEO nieuws, tips en adviezen
Hier vind je 26 onmisbare tools voor in je online marketing gereedschapskist.
Hier vind je 9 tips voor het maken van super banners voor je display campagne.
Het gaat niet om een specifiek aantal links. Maar waar gaat het dan wel om?