Omdat je als online marketeer van vele markten thuis moet zijn, zal je gereedschap op z'n minst even veelzijdig moeten zijn. Onze gereedschappen zijn de tools die het werk mogelijk maken. Hiervan heb ik er 26 op een rijtje gezet waar ik niet meer zonder kan. Toegeven, de ene gebruik je wat vaker dan de andere, maar hoe dan ook maken ze je het leven een stuk makkelijker. Ontbreekt er een tool? Laat het mij weten!
Soms wil je een afbeelding laten zien in een bepaald apparaat. Bijvoorbeeld een screenshot van je website op een laptop. Je moet dan eerst een afbeelding van het gewenste apparaat zoeken en daar de afbeelding in monteren. Geen zin in gedoe? Ga dan naar mockmagic.com, upload je afbeelding, kies het apparaat en binnen een paar seconden heb je een eigen mockup die je direct kunt downloaden.
Elke website bevat links. Zowel interne links als externe links. Voor de ervaring van de bezoeker is het belangrijk dat alle links werken en ook zoekmachines hechten waarde aan werkende links. Controleer dus periodiek of alle links nog werken. Plaats bijvoorbeeld een terugkerend actiepunt in je agenda om je website elke 3 maanden te controleren. En dat laatste kan heel eenvoudig met brokenlinkcheck.com. Vul op de website het adres van je homepagina in en even later krijg je een lijst van alle links die niet werken. Ook zie je de response van de server en de exacte positie van de links in de broncode van je pagina. Hoe vaak check jij de links van je website?
De snelheid van een site is een belangrijk onderdeel bij het optimaliseren voor zoekmachines. Hierbij zijn afbeeldingen vaak onnodig groot qua bestandsomvang wat de laadtijd negatief zal beïnvloeden. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de afbeelding het juiste formaat te geven en om deze te comprimeren. Hierbij verminder je details, waardoor de bestandsomvang kleiner wordt. Dit kan bijvoorbeeld met Photoshop, TinyPNG.com, en geautomatiseerd binnen WordPress met de juiste tools.
Je kunt ook Squoosh.app gebruiken. Deze online app is ontwikkeld door het team dat ook verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de Google Chrome browser. De werking is simpel: uploadt een afbeelding en bepaal de mate van compressie. Je ziet direct het resultaat in beeld en de besparing. Sla hierna de afbeelding op in het gewenste formaat. Afhankelijk van het gekozen formaat kan je ook nog allerlei instellingen wijzigen. Handig!
Een handige uitbreiding (extensie) voor de browser Google Chrome is de ColorPick Eyedropper Na installatie kan je met deze tool over een webpagina rollen, waarbij je direct de kleur ziet die is gebruikt. De waarde van de kleur wordt getoond als RGB en HEX.
Als je een website hebt, dan is cruciaal om de beveiliging op orde te krijgen en te houden. Een belanrgijke schakel in je beveiligingsstrategie zijn de zogenaamde security headers.
Na implementatie beschermen ze je website beter tegen verschillende soorten cyberaanvallen zoals cross site scripting en code-injectie. Het zorgt voor een extra besxchermingslaag. Je kunt vrij gemakkelijk testen of je website over security headers beschikt via: SecurityHeaders.com. Het instellen is niet ingewikkeld, maar vereist wel een beetje technische kennis.
Kom je er zelf niet uit? Je webdeveloper, of hostingprovider kan je er vaak bij helpen.
Je kunt in de broncode van je website structured data verwerken. Dankzij deze aanvullende info zijn zoekmachines beter in staat om de inhoud van je pagina te begrijpen. Denk aan structured data voor breadcrumbs, bedrijfsinfo, vraag-en-antwoord, producten, bogberichten, afbeeldingen, etc.
Als je structured data goed inzet, kan het resulteren in betere zoekresultaten en een positie in de uitgebreide zoekresultaten van Google. Het gebruik van stuctured data is belangrijk in je SEO-strategie.
Wil je weten of jouw site stuctured data gebruikt? Je kunt het onder andere analyseren met de test voor uitgebreide resultaten van Google via Rich Results Tester.
Ook in Search Console vind je informatie over structured data in je site terug.
Het is belangrijk om als bedrijf in de gaten te houden of er online over je wordt geschreven. Dat gaat dan over je merk, maar ook over personen die je bedrijf vertegenwoordigen en de producten en diensten die je levert. Hierdoor weet je wanneer er online over wordt gepraat en kan je aanhaken als dat nodig is. Twee handige en gratis tools waarmee dat kan, zijn Google Alerts en Talkwalker Alerts. Heb jij alerts ingesteld?
Als het bezoek op je site op een specifiek moment sterk toeneemt, bijvoorbeeld na het sturen van een e-mail, dan wil je dat deze bereikbaar blijft. Er zijn diverse tools beschikbaar om de limieten van je site in kaart te brengen. Wil je hier meer over weten, zoek dan via Google op termen als loadtest website, performance test website of stresstest website. Een willekeurig voorbeeld van zo'n dienst is Loadview Testing.
Dit is een betaalde dienst waar je een x-aantal gelijktijdige bezoeken op je site kunt simuleren. Hierdoor zie je direct wanneer het voor jouw website teveel wordt. Na het draaien van een test kan je desgewenst verbeteringen doorvoeren en de test opnieuw uitvoeren om te zien wat je aanpassingen opleveren. Vaak hebben aanbieders van deze diensten een testaccount waarmee je 1 of 2 tests kosteloos kunt draaien om te ervaren hoe het werkt.
Ben je benieuwd welk lettertype op een webpagina wordt gebruikt en met welke eigenschappen? Dan is de Chrome extensie WhatFont een handige tool. Na installatie heb je een extra optie. Als je die activeert, kan je op elke tekst van een pagina klikken. Hierna krijg je direct de belangrijkste eigenschappen in beeld.
Soms wil je een overzicht hebben van de subdomeinen van je eigen website, of die van je concurrent. Beheer je de hosting zelf, dan kan je het vaak opvragen via het control panel van je hostingprovider. Beheer je de domeinnaam niet zelf, dan wordt het lastiger. In dat geval kan je de tool NM Mapper gebruiken. Of deze tool in staat is om alle subdomeinen te tonen weet ik niet, maar het geeft wel een goede eerste aanzet.
Als je een LinkedIn bedrijfspagina hebt en je wilt die promoten, dan kan het handig zijn om te reageren op berichten vanuit je pagina. Jouw naam komt dan niet bij de reactie te staan, maar het logo en de naam van je bedrijfspagina. Dit kan met een trucje op basis van je bedrijfspagina-id, maar het kan ook simpeler met behulp van een Chrome extensie voor de chrome browser. Bijvoorbeeld met Link Company Page Interactor.
Beheer je meerdere pagina’s? Geen probleem. Selecteer simpelweg de gewenste pagina. Zorg wel dat je altijd vanuit de inhoud reageert en dus echt iets toevoegt aan de discussie.
Als het goed is geef je veel aandacht en liefde aan de inhoud van je website. Dat resulteert o.a. in mooie blogs en unieke pagina’s die toegevoegde waarde bieden aan jouw doelgroep. Helaas kan het gebeuren dat anderen jouw teksten overnemen zonder toestemming en bronvermelding. Om dat te controleren kan je een tool als Copyscape gebruiken. Vul de URL van je webpagina in en Copyscape controleert of er andere webpagina’s zijn waarvan de inhoud sterk lijkt op jouw tekst. Handig! Zelf proberen: CopyScape.com
Google rolt regelmatig een nieuwe updates uit, wat grote gevolgen kan hebben voor het verkeer naar jouw website vanuit de zoekmachine. Zie je afwijkingen in je verkeer vanuit Google organic in je statistieken? Dan kan dat dus te maken hebben met zo’n update. Wil je dit verder analyseren om zo te ontdekken welke acties je kunt ondernemen? Een handig overzicht van deze updates - inclusief achtergrondinformatie - vind je in de Google Alrorithm Update History van website Moz via Google Algorithm Update History.
Als je een link deelt op facebook, dan verschijnt er een tegel met foto, titel en korte omschrijving van de pagina. Als je daar een fout in ziet, moet je de pagina aanpassen. Als je deze dan opnieuw deelt op facebook, zal je vaak zien dat de wijziging niet zichtbaar is. In dat geval kan je de Sharing Debugger gebruiken, waarmee je facebook een signaal geeft om de pagina opnieuw in te laden. Dit doe je met de knop Scrape Again.
Wil je foto's gebruiken voor online toepassingen, maar is de kwaliteit te laag en heb je het origineel niet in de buurt? Probeer dan een tool als imgupscaler.com. Op basis van AI wordt het beeld vergroot en de kwaliteit verbeterd. Je kan per week 10 afbeeldingen gratis omzetten (maximaal 5 MB en 4000 x 4000 pixels).
Wil je weten of een webpagina geschikt is voor mobiel gebruik conform de richtlijnen van Google? Gebruik dan de Mobile Friendly Test van Google. Let op: het resultaat geldt alleen voor de pagina die je opgeeft en dus niet voor je hele site. Als je dat wilt weten, gebruik dan de Google Search Console.
Heb je een afbeelding waarvan je de herkomst wilt weten, of wil je achterhalen waar een afbeelding allemaal online wordt gebruikt? Dan is TineEye.com een mooi startpunt. Vul de link naar de afbeelding in, of uploadt de afbeelding en je krijgt in veel gevallen te zien waar het beeld is gepubliceerd.
Ben je gek op cijfers over het internet? Kijk dan eens bij Internetlivestats.com. Je vindt hier allerlei mooie (live) informatie gerelateerd aan het internetgebruik. Bijvoorbeeld het aantal internetgebruikers wereldwijd (>5.157.752.800) of het totaal aantal websites (>1.916.661.600). Maar ook het aantal zoekopdrachten per dag bij Google, of het aantal foto's dat dit jaar al op Instagram is geplaatst. Dat zijn er inmiddels meer dan 35.455.398.400.
Heb je een foto waarin je snel een object wilt verwijderen? Dan kan je met een tool als Photoshop aan de slag, maar je kunt ook Cleanup.pictures gebruiken. Voor veel foto's werkt dit prima en voor lage resolutie afbeeldingen kan je de tool gratis gebruiken.
Vrijwel elke website gebruikt een Content Management Systeem, ofwel CMS. Met behulp van zo’n systeem kan je zelf o.a. de inhoud van je webpagina’s wijzigen. Wil je weten welk CMS een site gebruikt? Kijk dan in de broncode van de pagina. Daar zal je in veel gevallen veel info kunnen achterhalen. Vind je dat te ingewikkeld? Gebruik dan WhatCMS.org. Vul de link van de website in en het systeem detecteert direct om wat voor CMS het gaat.
Soms wil je graag een oude versie van een webpagina raadplegen. Bijvoorbeeld om te achterhalen hoe die er op een bepaald moment uitzag, of om de toenmalige inhoud te raadplegen. Als je geluk hebt, dan heeft de Wayback Machine een kopie vastgelegd. Zoek op de URL van een pagina om te zien op welke data er kopieën zijn gemaakt.
De beschikbaarheid van je website is cruciaal in je online marketingstrategie. Daarom is het belangrijk dat je een notificatie krijgt als dat niet het geval is. Dat kan met UptimeRobot.com. Met deze online dienst monitor je gratis de beschikbaarheid van maximaal 50 websites. Om de 5 minuten controleert de dienst of je site online is. Als dat niet het geval is krijg je een e-mail, push notificatie op je mobiel, of een SMS (betaalde versie). Ook is er een handig dashboard te zien met alle downtime. Hiermee krijg je inzicht hoe stabiel je hosting en/of website is.
Wil je achterhalen wat de advertentiestrategie van een specifiek bedrijf is op Facebook en Instagram? Geen probleem, want de Facebook Ads Library geeft je veel inzicht. Vul de naam van het bedrijf in en je krijgt direct alle actieve advertenties te zien. Ook zie je welk bedrag is uitgegeven per advertentieset en welke targeting is gebruikt. Zelf ontdekken: Facebook Library
Even snel een sitemap van je website maken en delen met anderen is heel eenvoudig met Gloomaps.com. Een sitemap helpt je om na te denken over de beste hierarchische opbouw van je site. Dat is goed voor de bezoekers en ook Google weet dat te waarderen. Het gebruik van Gloomaps is gratis. Je sitemap blijft 14 dagen bestaan op een unieke URL. Bezoek je binnen 14 dagen je sitemap opnieuw, dan wordt het bestaan met 14 dagen verlengd. Naast de deelbare online versie, is een export naar PNG, PDF of XML ook mogelijk.
Als je op verschillende apparaten werkt en snel (eenvoudige) bewerkingen op foto's wilt maken, dan is photopea.com een mooie tool. Dit fotobewerkingsprogramma werkt volledig online, zonder beperkingen (wel reclame aan de zijkant) en is volledig gratis. Als je gewend bent om te werken met Photoshop, dan kan je er direct mee aan de slag omdat de interface er sterk op lijkt. Er zit ook een goede optie in om foto's voor webdoeleinden op te slaan. Superhandig dus!
Heb je vaak foto's nodig voor verschillende online netwerken en voor verschillende soorten updates? Dan moet je rekening houden met verschillende formaten. Vind je dat lastig? Dan is pixelhunter.io een handige tool. Upload een foto en deze wordt direct omgezet naar de belangrijkste formaten voor Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en TikTok. Je kunt ze per stuk downloaden, of allemaal in één handig zip-bestand.
Sla de volgende website op, geef het door aan al je vrienden en familieleden. Deze website lost heel veel van je kopzorgen op als het gaat om bestanden. PDF bestanden omzetten naar Word of naar een afbeelding en vice versa. Dat is nog maar een begin van de mogelijkheden die Tinywow.com biedt. Zelfs video's bewerken is mogelijk. Even snel een stukje knippen, het geluid verwijderen of naar GIF omzetten om makkelijk te delen. Het kan. Dat is geen kleine WOW, maar hele grote WOW.
Meer SEO nieuws, tips en adviezen voor jou
Hier vind je 26 onmisbare tools voor in je online marketing gereedschapskist.
Hier vind je 9 tips voor het maken van super banners voor je display campagne.
Het gaat niet om een specifiek aantal links. Maar waar gaat het dan wel om?