Waarom moet je een Facebookpagina professioneel (laten) beheren?

Waarom moet je een Facebookpagina professioneel (laten) beheren?

Het is heel belangrijk dat mkb-bedrijven een Facebook-pagina maken om hun merk op te bouwen en te communiceren met klanten en fans. Dit draagt bij tot een positief imago. Met een Facebook-pagina kun je jouw directe concurrentie voor zijn, vooral wanneer je social media echt gaat gebruiken.

Het beheren van een Facebook-pagina is echter heel wat anders dan het beheren van een persoonlijk Facebook-profiel. De pagina is namelijk openbaar en alle posts kunnen door iedereen worden bekeken. Veel ondernemers weten te weinig van de mogelijkheden en vereisten van Facebook: hierdoor worden soms ernstige fouten gemaakt, waardoor de aanwezigheid op deze populairste social media variant juist negatief is.

Aantal Impressies

Het opzetten van een Facebook-pagina voor jouw bedrijf of onderneming is slechts de eerste stap. Tenzij je een populair merk heeft, zoals bol.com of Philips, zal niemand jouw bedrijf vinden zonder aanvullende promotie en marketing. Een pagina moet constant worden gemonitord: niet alleen de posts zelf moeten steeds vernieuwd worden, maar ook de reacties en statistieken. Wanneer je hieraan geen aandacht besteed, kun je mogelijk honderden of wel duizenden potentiele klant mislopen.

Waarom moet je jouw Facebook-pagina professioneel laten beheren?

Het is gemakkelijk om een Facebook-pagina los te zien van de rest van uw onderneming. Dit is een veelgemaakte fout: jouw Facebook-pagina kan juist een kernonderdeel worden van jouw organisatie en daarom moet het ook meegenomen worden in je merkstrategie en marketingplannen, Een professionele Facebook-manager is in staat om uw pagina op maat aan te passen (finetuning) en zo met jouw merk en algemene uitstraling te laten overeenkomen.

Een aspect is bijvoorbeeld de timing van Facebook-posts. Dit lijkt niet echt belangrijk op het eerste gezicht. Onderzoek wijst echter uit dat het belangrijk is om jouw post op een bepaald tijdstip van de dag, of op bepaalde dagen, te plaatsen. Dit kan de effectiviteit drastisch verbeteren. Je krijgt dan meer vind-ik-leuks en reacties.

Monitor je resultaten

Ondernemers hebben het al druk, dus het is moeilijk, zo niet ondoenlijk om jouw reacties/vragen constant te beantwoorden. Maar wanneer je niet op tijd reageert op een vraag heeft dit een negatief effect op jouw organisatie. Daarom is een professionele Facebook-beheerder noodzakelijk.

Omdat het bijna een dagtaak is om deze resultaten te monitoren, zijn er verschillende tools ontwikkeld, die het mogelijk maken op een post vooraf in te plannen. Dit houdt in dat je de publicatie van een bericht afstemt met jouw Facebook-paginabeheerder en de post op een bepaalde dag en tijd publiceert (uiteraard de meest effectieve tijd).

Deze tools geven je inzicht in het succes van jouw post, gebaseerd op het aantal weergaves, hoe vaak het is gedeeld en hoeveel reacties je hebt ontvangen. Uiteindelijk kun je zo de posts met elkaar vergelijken om te zien welke posts het meest succesvol zijn.

Meer nieuwsberichten

SEO nieuws, tips en adviezen

Onmisbare Tips & Tools voor Online Marketeers

2022-02-22 22:22

Hier vind je 26 onmisbare tools voor in je online marketing gereedschapskist.

Banners laten maken, 9 tips van de banner specialist

2022-01-18 21:35

Hier vind je 9 tips voor het maken van super banners voor je display campagne.

Hoeveel links heeft mijn website nodig?

2021-11-15 22:33

Het gaat niet om een specifiek aantal links. Maar waar gaat het dan wel om?