Emailmarketing handboek

Emailmarketing handboek

Emailmarketing is niet meer weg te denken in de hedendaagse marketingmix. Emailmarketing werkt heel goed om je klanten op informatieve manier te bereiken en zo je boodschap over te brengen. De kracht van emailmarketing is dat je specifiek en gepersonaliseerd je gewenste doelgroep of ontvangen kan bereiken. Dit maakt de kans op conversie groter. Met andere woorden, een ontvanger zal sneller geneigd zijn actie te ondernemen aan de hand van jouw email.

Maar zoals bij ieder medium in de marketingmix is het belangrijk dat je het juist inzet en niet te veel of te weinig. Je wilt je doelgroep blijven bereiken en het bereik (en impact) zo groot mogelijk houden.

Emailmarketing – wanneer is het teveel?

Toegegeven, er bestaat geen eenduidig antwoord op deze vraag, want de hoeveelheid emails, die een ontvanger accepteert, hangt van de persoon af en van jouw doelgroep. Voordat je dus gaat beginnen met het verzenden van emails naar jouw doelgroep, is het eerst belangrijk dat je goed nadenkt over het product of de dienst, die je gaat promoten en of de doelgroep jouw email zal waarderen. Ontving jouw klant eerst alleen maar een keer per jaar een mail van, dan is het niet goed om meteen elke week de klant te benaderen. Bouw dit langzaam op en houdt de afmeldstatistieken en bounces ook goed in de gaten.

Frequentie van emails

Hoewel er geen eenduidig antwoord te geven is op de vraag over de hoeveelheid emails, is er wel een aantal onderzoeken hiernaar gedaan, waarvan we enkele resultaten hieronder tonen.

Blijf constant - Wanneer je besluit om één keer per week een email te zenden, doe dit dan ook. Klanten weten dan dat ze berichten van je kunnen verwachten en er wordt een routine gemaakt van het lezen van email.

Niet te veel - Probeer een balans te vinden tussen de behoefte van de lezer(es) aan meer nieuws en het feit dat de lezer(es) je niet vergeet.

Timing - Algemeen is de regel dat business-to-consumer nieuwsbrieven vaak buiten werktijd en in het weekend plaatsvinden en business-to-business juist op werkdagen en binnen werktijd. Deze scheidingslijn wordt wel steeds korter. Mensen hebben tegenwoordig altijd toegang tot email.

Vakantie en feestdagen - Tijdens feestdagen of vakanties zijn bepaalde producten aantrekkelijker en dus dient jouw aanbieding aangepast te zijn aan het seizoen. Vergeet daarnaast niet om jouw klanten ook gewoon bijvoorbeeld prettige Kerstdagen te wensen of een prettige vakantie, zodat ze weten dat je hen waardeert.

Speciale data - Verjaardagen of jubilea zijn belangrijke data om klanten extra in het zonnetje te zetten. Bijvoorbeeld met een coupon of een korting voor een verjaardag.

Tijdstip - Wanneer de ontvanger er is, dan is hij/zij te bereiken. Het gedrag van de klant is hierbij belangrijk. Wanneer bijvoorbeeld schoolvakanties bijna ten einde zijn, is het handig om te informeren over nieuwe schoolspullen bij de kantoorboekhandel of juist bij winters weer een zonvakantie bij een online reisbureau.

Professionele emailmarketing software helpt je om de respons te meten en de verzending in te stellen.

Kwaliteit is belangrijker dan quantiteit

Dit is een vaakgehoorde kreet, maar o zo waar op het gebied van emailmaketing. Unieke nieuwsbrieven, persoonlijke informatie en echte relevante informatie zal jouw lezers en lezeressen interesseren en motiveren om lid te blijven van jouw mailinglijst.

Hoe om te gaan met bounced emailadressen

Voor nieuwe afnemers van onze dienstverlening zullen pogingen om grote aantallen emails op te sporen, die niet zijn terechtgekomen op de geadresseerde bestemming, wellicht lijken op spam. Gelukkig zijn er “bounce handling”-capaciteiten opgenomen in alle emailmarketing softwarepakketten.

Wat is een “bounced” (onbestelbare) email?

Geblokkeerde of bounced emails zijn simpelweg die emails, die niet doordringen tot de inbox van de door jou beoogde ontvanger. Er zijn twee hoofdsoorten bounced emails: “soft” bounces en “harde” bounces en het is van belang om op de hoogte te zijn van het onderscheid tussen beiden. Beide soorten bounced emails zijn vermeld op jouw emailrapport, maar je hoeft alleen actie te ondernemen voor wat betreft de harde bounces. De zachte bounces worden automatisch door de software heruitgezonden.

Zachte bounces zijn die emails, die niet op precies hetzelfde moment dat zij worden verzonden, kunnen worden afgeleverd (bezorgd), maar die waarschijnlijk wel op korte termijn kunnen worden afgeleverd en die bovendien herkend worden door de ontvangende mail server. De reden voor de bounce zou kunnen zijn dat de inbox van de betrokken ontvanger vol is, dat er problemen zijn met de server waarop de inbox is gevestigd of dat de ontvanger een blokkade of filter heeft geïnstalleerd om spam buiten de deur te houden. Soms kunnen de emails handmatig in de tijd vooruit worden gezet door de netwerkbeheerder van jouw ontvanger, soms is het betrokken type computer in staat om zichzelf op een later tijdstip te corrigerren, of heruitzending naar het betrokken emailadres verloopt succesvol.

Harde bounces daarentegen, zijn diegene die worden geretourneerd aan de afzender omdat het emailadres ongeldig is, hetgeen soms veroorzaakt worden door slechts een typefout. Het oplossen hiervan is veelal niet meer dan het verwijderen van een punt of het wijzigen van een letter door het raadplegen van jouw input notities of door te overleggen met de betrokken ontvanger.

Wat moet ik doen met bounced (onbestelbare) email en geblokkeerde adressen?

Onze email marketing software is volledig geautomatiseerd, zodat tijd wordt vrijgemaakt voor jouw belangrijkere taken. Het verrichten van bounce bewerking zonder menselijke tussenkomst door onze software, houdt in dat elke zachte bounce in eerste instantie opnieuw wordt uitgezonden. Als de software drie identieke bounces gedurende de afgelopen drie maanden herkent, zal er naar dit adres geen email worden gezonden totdat er 3 maanden verstreken zijn sinds de eerste bounce zich manifesteerde.

Harde bounces vereisen wel enige aandacht van jouw kant. Je kunt de betrokken adressen controleren met onze email checker teneinde vast te kunnen stellen of zij geldig zijn en vervolgens kun je die adressen, die ongeldig blijken te zijn verwijderen uit jouw systeem en desgewenst vervangen door elk herzien adres waarover je beschikt.

Daar komt het op neer, eenvoudiger kan het niet! Toets alle rapporten in de analytics. Laat de software de geautomatiseerde behandeling van de zachte bounces voor zijn rekening nemen, en bekijk wat je zelf kunt doen aan de afhandeling van de harde bounces.

Nooit vergeten: de call-to-action

Als jouw emailmarketing als te vanzelfsprekend wordt beschouwd of wordt genegeerd, dan is de tijd rijp om daarin verandering te brengen. Onderschat de macht van een krachtige call to action (CTA) in jouw email berichten niet. Door te falen in jouw pogingen de lezers te veranderen in regelmatige website bezoekers, mis je de kans om jouw websiteverkeer te intensiveren en uiteindelijk (dientengevolge) om jouw inkomsten te verhogen.

Hier tref je ter overweging wat aandachtspunten aan over CTA’s, website conversies en email marketing. Onderzoek leert ons dat elke nieuwe verkoop (de eerste verkoop aan om ’t even welke afzonderlijke persoon) uitgerekend plaats vindt na ongeveer vijf bezoeken vanaf het moment dat de verwachting werd gewekt. Daarom is het dringend noodzakelijk dat de contactuele details van het eerste bezoek worden vastgelegd teneinde de bezoeker eraan te blijven herinneren om terug te komen.

Lezers die op jouw site binnen klikken vanuit een andere locatie, doen dit veelal met de intentie om een specifiek artikel te lezen, dat zich hoogstwaarschijnlijk in jouw target niche bevindt, en zij lezen lang genoeg om zich bewust te worden van het feit dat het om iets waardevols voor hen zou kunnen gaan. Met deze mensen wil je vast en zeker een lange termijn relatie beginnen!

Het toepassen van een CTA in een emailmarketing campagne stuurt lezers terug naar jouw site, dus zorg ervoor dat jouw CTA’s gemakkelijk te vinden zijn, gemakkelijk te gebruiken zijn en zorg er vooral voor dat zij voor de lezers van grote waarde zijn. Jouw CTA kan zowel grafisch als tekstueel van aard zijn, maar moet wel voorzien zijn van een sleutelwoord om jouw marketing boodschap te benadrukken. Het belangrijkste aspect is de plaats op de pagina waar jouw CTA zich bevindt – zij moeten niet hoeven te zoeken, dus het moet gemakkelijk te herkennen zijn.

Als jouw marketing boodschap lang is, zou je een deel ervan aan het begin en een deel ervan aan het einde kunnen plaatsen. Het gebruik van heldere of contrasterende kleuren zou, afhankelijk van jouw doelgroep, goed kunnen werken en het is zeker niet verkeerd (je doet er goed aan) als je de omvang ervan ongeveer 20% groter maakt dan de omvang van jouw logo.

De belangrijkste voorwaarde voor het slagen van een CTA is het woordgebruik. CTA buttons zijn van grote betekenis – “schrijf je nu in” en “neem contact met ons op” buttons zijn moeilijk te negeren. Het is noodzakelijk dat je de lezers op het hart drukt waarom zij er baat bij hebben om “zich in te schrijven” - maar vermijdt langdradige teksten die de meeste mensen überhaupt niet lezen.

Pas een persoonlijke benadering toe en beperk jouw CTA tot vier of vijf woorden—terwijl je vrijelijk met woorden als “gratis” en “nu” in de boodschap kunt strooien—dit zijn de blikvangers die de aandacht krijgen. “Pak jouw gratis e-book nu!” krijgt om het even welke dag meer clicks dan “schrijf je in”.

Meer nieuwsberichten

SEO nieuws, tips en adviezen

Onmisbare Tips & Tools voor Online Marketeers

2022-02-22 22:22

Hier vind je 26 onmisbare tools voor in je online marketing gereedschapskist.

Banners laten maken, 9 tips van de banner specialist

2022-01-18 21:35

Hier vind je 9 tips voor het maken van super banners voor je display campagne.

Hoeveel links heeft mijn website nodig?

2021-11-15 22:33

Het gaat niet om een specifiek aantal links. Maar waar gaat het dan wel om?