Het opvolgen van kapotte, verwijderde of niet meer werkende links (in het engels broken link building) is de tweede meest populaire link building tactiek om backlinks te genereren. Maar talloze mensen hebben een hekel aan deze tactiek. Rand Fishkin zei: "Werkt broken link building nog steeds? En het is de op één na populairste linkbuilding tactiek?!?".
Ik voerde een nieuwe broken link building campagne om te zien of het vandaag de dag nog steeds werkt. In totaal stuurden we 74 e-mails, 4 bounceds, 5 mensen antwoordden, en 1 persoon linkte.
Ik was nieuwsgierig om te zien of broken link building vandaag de dag nog steeds werkt. En als dat niet zo is, dan voelde ik me verantwoordelijk om dat op een transparante manier te delen. Dus een paar maanden geleden, startte ik een nieuwe broken link building campagne om te zien of broken link building vandaag de dag nog steeds werkt. En de pagina waar ik links van probeerde te bouwen was van Google.
Ik weet dat sommigen van jullie hier alleen zijn voor de resultaten van de campagne. Dus hier zijn ze:
In totaal stuurden we 74 e-mails, 4 werden geweigerd, 5 mensen antwoordden, en slechts 1 persoon linkte. Dat geeft ons een conversiepercentage van 1,4% op afleverbare e-mails.
Nou, je hebt misschien al geconcludeerd dat gebroken link building niet werkt. Maar om tot een eerlijke conclusie te komen, moeten we de context te schetsen.
Ik bekeek de opgeheven uitgaande links van onze blog in Ahrefs en zag dat onze link naar Google's Mobile Friendly tool verdwenen was. Ik klikte op de link en ja hoor, hij was weg. Ik ging naar het Ahrefs Overzichtsrapport en realiseerde me dat de pagina meer dan 2.700 verwijzende domeinen had. En kijkend naar de Organic Traffic Graph, lijkt het erop dat ze deze pagina 404'd op de /search-console/ submap in 2017. Maar ze hebben de tool niet stopgezet. Om wat voor reden dan ook, ze hebben de oude URL niet omgeleid naar de live versie die staat op de /test/ submap. Nu hebben we geen mobielvriendelijke testtool. Maar Google heeft een API zodat je in principe je eigen tool kunt maken.
Dus natuurlijk dacht ik: Waarom niet onze eigen mobielvriendelijke tool maken? Zoveel mogelijk gekwalificeerde mensen bereiken die linken naar de dode pagina en zelf wat links opbouwen. Immers, een gratis mobiel-vriendelijke tool zou volledig relevant zijn voor onze site en een goede manier om mensen aan te moedigen zich aan te melden voor Ahrefs Webmaster Tools, waar mensen gratis website audits kunnen uitvoeren.
Ik werd voorgesteld aan Max Prin, die een technische SEO is bij Merkle en vroeg hem of ik een broken link building campagne mocht proberen voor de mobielvriendelijke test van zijn bedrijf. En hun tool is naar mijn mening veel beter dan die van Google omdat er geen captcha's zijn, je kunt URL's in bulk testen, en het is exporteerbaar. Dus ik dacht dat het heel zinvol was. Hij ging akkoord en zo begon het.
Omdat het doel van dit experiment was om te meten hoe goed broken link building vandaag de dag werkt, wilde ik niet te veel tijd besteden aan het doorlichten van pagina's, het vinden van emails en het versturen van emails naar mogelijk duizenden mensen. Dus creëerde ik iets dat ik een "blitz lijst" noem.
Het doel van een blitz lijst is om snel te komen met een lijst van doorgelichte prospects in een zo kort mogelijke tijd.
En als de campagne links converteren tegen een behoorlijk tarief, dan is het gerechtvaardigd om door het meer eentonige werk te gaan van het vinden van e-mails, het personaliseren van pitches, enz. En om je een idee te geven van de doeltreffendheid: het kostte me minder dan 2 uur om 74 gepersonaliseerde e-mails te versturen naar hooggekwalificeerde prospects, van begin tot eind.
Naar mijn mening is dat vrij snel en het had kunnen worden verkort als ik een belangrijk onderdeel van de personalisatie had weggelaten, waar ik zo meteen op terugkom. Laten we het dus hebben over het maken van een blitz lijst.
Om te beginnen exporteerde ik alle backlinks in Site Explorer die naar de gebroken mobielvriendelijke URL van Google wezen. En dan heb ik ze geïmporteerd in Google Sheets. Nu met meer dan 2.800 pagina's, deed ik een paar dingen om snel een aantal pagina's te diskwalificeren.
En dan een screenshot, dat is dat personalisatie gedeelte dat de tijd aanzienlijk verlengde bij het maken van mijn blitz lijst. De reden waarom ik de schermafbeelding heb toegevoegd, is omdat in 2018, toen ik 2 verschillende broken link building-campagnes had uitgevoerd, schermafbeeldingen in outreach-e-mails me een solide boost in conversies gaven.
Toen ik aan het nadenken was over dit experiment, waren er een paar dingen waarvan ik denk dat ze hebben bijgedragen aan een behoorlijk mislukte linkbuildingcampagne.
#1. Deze e-mails werden gestuurd naar mensen in de SEO en digitale marketing ruimte.
En als we eerlijk zijn, niemand vindt het leuk om een e-mail te ontvangen waarin staat dat ze een gebroken link hebben. Iedereen heeft ze en de meeste mensen gewoon niet schelen genoeg om ze aan te passen. Geen van de succesvolle broken link building campagnes die ik in het verleden heb gevoerd, had ook maar in de verste verte iets te maken met SEO of digitale marketing. Dus als je in een andere niche zit waar SEO's niet degenen zijn die de e-mail ontvangen, dan is het misschien het proberen waard.
#2. In tegenstelling tot een typische verwijderde link waar er geen alternatieve pagina van dezelfde site is, was de Mobile Friendly tool van Google niet helemaal verdwenen.
Ze maakten letterlijk een simpele fout door de oude URL niet om te leiden naar de nieuwe. Hadden ze die tool verwijderd, dan zou de pitch anders zijn geweest en ik denk dat we misschien een paar links meer hadden gehad van deze campagne.
#3. We begonnen de e-mail met "was aan het spitten via Ahrefs."
Ahrefs wordt algemeen beschouwd als de nummer 1 backlink tool. Dus iedereen die bekend is met ons merk zou direct hebben geweten dat we op zoek waren naar een link uit de eerste vier woorden van onze e-mail. Waarschijnlijk geen goede manier om te beginnen.
En 4. Er werden geen follow-up e-mails gestuurd.
In mijn laatste succesvolle broken link building campagne, gebruikte ik het psychologische principe van de regel van wederkerigheid in mijn follow-up. In principe vertelde ik hen dat ik hun post wilde delen op een van mijn Pinterest borden die a) relevant is voor hun post, en b) meer dan 30.000 volgers heeft -- zonder voorwaarden. Maar als ze andere inhoud hadden die ze versterkt wilden zien, kon je gewoon reageren en het mij vertellen. En niet zo verrassend reageerden veel mensen met suggesties en ook met de bevestiging van nieuw toegevoegde links. Nogmaals, het doel van deze campagne was niet om te proberen zoveel mogelijk links om te zetten. Ik wilde gewoon meten hoe mensen in het algemeen reageren op e-mails zoals deze.
Is de conclusie nu dat Sam Oh niet zo'n goede link builder is en dat hij alleen maar smoesjes verzint?
Misschien...
Of is het dat broken link building niet werkt?
Misschien...
Het ding is, er is geen echte conclusie uit te halen. Link building tactieken zijn gewoon gestroomlijnde manieren van het vinden van link prospects en hebben een soort van geraamte voor je outreach e-mail.
Maar als je erover nadenkt, bevat bijna geen enkele bekende tactiek een goede reden om contact op te nemen en een goede reden voor hen om naar jou te linken. En dat zijn de twee belangrijkste onderdelen van het krijgen van backlinks.
Bijvoorbeeld, met broken link building is je reden voor contact omdat ze een broken link op hun pagina hebben. En de meest voorkomende reden voor hen om naar jou te linken is omdat jij een live pagina hebt over een soortgelijk onderwerp. Beide delen van je outreach zijn zwak.
Voor iets als de Skyscraper Techniek, zou je pitch in een notendop zijn "jij linkt naar deze pagina, ik heb een betere pagina." Deze pitch is even zwak of misschien zelfs zwakker dan broken link building.
Dus om te zeggen dat broken link building niet werkt, maar skyscraper link building of [voeg uw tactiek] link building wel, is te algemeen van een uitspraak.
Naar mijn mening zal succesvolle linkbuilding neerkomen op een sterke pitch, die sterke inhoud en een sterk waardevoorstel vereist. En de eigenlijke gedocumenteerde tactieken zelf zijn meer manieren om prospects te vinden en mogelijk een gesprek aan te knopen.
Dus als deze wereld van linkbuilding meer en meer over wederkerige waarde gaat, moeten wij als SEO's de manier waarop we het bouwen van links benaderen heroverwegen. Je kunt route A gaan, wat betekent dat je diepe zakken hebt om te betalen voor links of misschien heb je een sterke website waar mensen een linkruil met je willen doen. Of misschien ben je zoals wij en wil je route B bewandelen -- waar we daadwerkelijk backlinks willen verdienen op basis van de kwaliteit van onze inhoud en tools. Dat vereist een geweldig product, inhoud, en wat creativiteit om je inhoud te versterken.
In mijn volledig bevooroordeelde mening, is route B de weg te gaan. Je hoeft niet paranoïde te zijn om gepakt te worden door de Google politie. Plus, het is eigenlijk heel leuk.
Dus ik laat je achter met deze laatste gedachte: Linkbuilding is moeilijk en dat is maar goed ook.
Dit is de uitgeschreven versie van de Ahrefs YouTube video. De tekst is samengevat en vertaald naar het Nederlands.
SEO nieuws, tips en adviezen
Hier vind je 26 onmisbare tools voor in je online marketing gereedschapskist.
Hier vind je 9 tips voor het maken van super banners voor je display campagne.
Het gaat niet om een specifiek aantal links. Maar waar gaat het dan wel om?