Linkbuilding is belangrijk, maar hoe doe je dat?!

Linkbuilding is belangrijk, maar hoe doe je dat?!

Linkbuilding. Dat het belangrijk is, weet eigenlijk iedereen. Maar hoe pak je zoiets aan? Volg onderstaande stappen, en verzamel eenvoudiger inkomende links.

1. Zorg voor waardevolle inhoud.

Inhoud. Daar draait het om. Waardevolle inhoud aanbieden op het moment dat een bezoeker daar naar zoekt. En dan gaat het niet om jouw producten, diensten of andere zaken die je wilt verkopen. Nee… geef gewoon eens gratis informatie. Een paar voorbeelden:

  • Handleiding AdWords voor een zoekmachine marketing bureau.
  • Tips om uw personeel te motiveren voor een leverancier van kerstpakketten.
  • Gratis second opinion van een architect wanneer u een huis wilt laten bouwen op de site van een bouwbedrijf.
  • E-book met tips hoe je je huis beter kunt verkopen op de site van een makelaar.
  • Informatie over verschillende besturingssystemen van telefoons van mobiele telefoon-aanbieders.
  • Gratis juridische hulp op de website van een advocatenkantoor via online chat.

Ga zo maar door… Deze gratis inhoud zorgt er voor dat je waarde gaat toevoegen. Je voegt waarde toe voor de bezoekers van de website waar je graag een link van zou willen ontvangen. Het mooiste is als je ongeveer elke maand een nieuw kennis- of nieuwsartikel kunt toevoegen. Zo blijft jouw online informatie recent en dynamisch.

2. Maak gebruik van Social Media

De kennis- en nieuwsartikelen die je elke maand aanmaakt en plaatst op uw website, kun je eenvoudig verspreiden via social media, zoals:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Google+

Maar ook minder traditionele social bookmark sites:

  • Stumble Upon
  • Nujij.nl
  • Delicio.us
  • Digg
  • eKudos
  • Google Bookmarks

En veel, veel meer… Natuurlijk plaats je op al die Social Media en Social Bookmark sites een link naar jouw kennis- of nieuwsartikel!

3. En doorzoek de standaard sites

En standaard wil je links op de volgende pagina’s zien te bemachtigen:

  • DMOZ
  • Wikipedia

Daarnaast zou het helemaal mooi zijn als je links weet te verzamelen van:

  • Nieuwssites, zoals de Telefgraaf of het AD.
  • Sites van universiteiten, vooral die uit de Verenigde Staten (en een .edu domeinnaam hebben).
  • Sites met een hoge autoriteit in de vorm van PageRank.

4. En verder…

Op Google kan je zoeken naar verschillende resultaten. Stel, je biedt diensten aan op het gebied van team building. Zoek dan eens op Google naar “Team Building” of verwante zoektermen als “Bedrijfsuitje” of “Personeel Motiveren”. Als je gewoon op Google zoekt, krijg je alle standaard resultaten. Maar klik je in het rechtermenu op bijvoorbeeld “Nieuws”, “Discussies” of “Blogs”, dan krijg je heel andere resultaten te zien. Vaak nog resultaten die (a) jouw inpsireren om nog betere links te verzamelen en (b) resultaten waar je vaak direct je comment kan plaatsen.

Verder kan je natuurlijk persberichten schrijven, de links van je concurrenten onderzoeken (en daar ook links aanvragen), alle startpagina’s uitpluizen en doorzoeken (en daar links aanvragen) of Google doorzoeken op de volgende zoekzin:

“site toevoegen” OR “link toevoegen” OR “add url” AND “het onderwerp waar u links over wilt verzamelen” site:.nl

Uiteraard vervangt u uw eigen zoekopdracht met de tekst “het onderwerp waar u links over wilt verzamelen”.

6. Voeg zelf wat toe!

Ken jij nog meer manieren om relevante links te verzamelen? Laat hieronder je expertise zien en deel het!