Een landingspagina is een pagina op de website, die speciaal is ontwikkeld voor een bepaalde advertentie, medium of doelgroep. Een landingspagina hoeft dus niet altijd onderdeel te zijn van de reguliere website. Het hoeft dus niet te worden opgenomen in de menu-structuur of anderszins benaderbaar te maken via de website zoals je deze normaal voert. Een landingspagina is dus een pagina op jouw website, waarop een bezoeker komt, op basis van een speciale advertentie of uiting.
De voorwaarden die je kunt stellen aan een bestemmingspagina zijn:
Een pagina op uw website zonder doel, is geen pagina. U dient vooraf na te denken over wat je exact wil bereiken op jouw website, en hoe je dit meetbaar wilt maken.
Een goede landingspagina kent weinig storende elementen. U wilt dat de bezoeker op 1 ding focussed, en dat is het doel dat je omschreven hebt. In veel gevallen adviseer ik dan ook de navigatie van de website te verwijderen.
De pagina die u uw bezoekers voorschotelt moet relevant zijn. Dat betekend dat je in jouw advertentie al verwachtingen moet scheppen, en deze moeten worden weerspiegeld in de bestemmingspagina van uw website.
Je laat je website bezoekers de website doorlopen doormiddel van het AIDA-model:
Denk aan vertrouwen verhogende elementen. Logo’s, keurmerken, telefoonnummer, referenties, voorbeeld cases, aantal klanten dat je al voorgingen, etcetera.
Probeer uw website bezoeker er van te overtuigen dat ze snel moeten zijn. Dat kan door het doen van een tijdelijk aanbod (alleen vandaag!) of door het creeren van schaarste (op = op!)
Je maakt natuurlijk gebruik van duidelijke koppen, subkoppen en opsommingen, om zo de scannende bezoeker van dienst te zijn.