Eisen aan een landingspagina

Eisen aan een landingspagina

Een landingspagina is een pagina op de website, die speciaal is ontwikkeld voor een bepaalde advertentie, medium of doelgroep. Een landingspagina hoeft dus niet altijd onderdeel te zijn van de reguliere website. Het hoeft dus niet te worden opgenomen in de menu-structuur of anderszins benaderbaar te maken via de website zoals je deze normaal voert. Een landingspagina is dus een pagina op jouw website, waarop een bezoeker komt, op basis van een speciale advertentie of uiting.

De voorwaarden die je kunt stellen aan een bestemmingspagina zijn:

Een duidelijk doel

Een pagina op uw website zonder doel, is geen pagina. U dient vooraf na te denken over wat je exact wil bereiken op jouw website, en hoe je dit meetbaar wilt maken.

Weinig navigatie elementen

Een goede landingspagina kent weinig storende elementen. U wilt dat de bezoeker op 1 ding focussed, en dat is het doel dat je omschreven hebt. In veel gevallen adviseer ik dan ook de navigatie van de website te verwijderen.

Een relevante uiting

De pagina die u uw bezoekers voorschotelt moet relevant zijn. Dat betekend dat je in jouw advertentie al verwachtingen moet scheppen, en deze moeten worden weerspiegeld in de bestemmingspagina van uw website.

Is opgebouwd volgens het AIDA-model

Je laat je website bezoekers de website doorlopen doormiddel van het AIDA-model:

  • Attention: u probeert in eerste instantie de aandacht op uw aanbieding te vestigen. Meestal doet u dit via grafische elementen en tekstopmaak. Inhoudelijk zijn er enkele woorden die triggers zijn voor mensen, zoals “Gratis”, “Sex”, de persoon zijn/haar naam of het woord waarop men heeft gezocht voordat men op jouw website kwam.
  • Interest: nu u de aandacht van uw bezoeker heeft weten te trekken, is het tijd om interesse te wekken. Dit doe je door de klant te bevestigen in het probleem dat hij of zij heeft.
  • Desire: nu is het tijd om de klant er van te overtuigen dat dit de oplossing is die men wenst te ontvangen. Dit doe je door een kernbelofte te doen, of door het doen van een goede aanbieding.
  • Action: spoor uw bezoekers aan om de doelen te gaan behalen. En probeer dit zo specifiek mogelijk te maken. “Contact opnemen” is een goede Call to Action, maar “Gratis demonstratie aanvragen”, “Gratis proefmonster aanvragen”, “Gratis eerste consult aanvragen” en “Gratis proefmonster aanvragen”. Had ik al gezegd dat gratis hierbij het toverwoord is?

Vertrouwen

Denk aan vertrouwen verhogende elementen. Logo’s, keurmerken, telefoonnummer, referenties, voorbeeld cases, aantal klanten dat je al voorgingen, etcetera.

Spoed

Probeer uw website bezoeker er van te overtuigen dat ze snel moeten zijn. Dat kan door het doen van een tijdelijk aanbod (alleen vandaag!) of door het creeren van schaarste (op = op!)

Duidelijkheid

Je maakt natuurlijk gebruik van duidelijke koppen, subkoppen en opsommingen, om zo de scannende bezoeker van dienst te zijn.