Hoger in Google Komen? Bekijk de Belangrijkste Signalen

Hoger in Google Komen? Bekijk de Belangrijkste Signalen

Welke ondernemer die ook online actief is droomt er niet van, hoger in Google komen met de bedrijfswebsite of -blog. Heb je ten opzichte van de concurrentie geen hoge positie in de zoekmachineresultaten, dan is de kans heel groot dat weinig mensen je product of dienst weten te vinden.

Het logische gevolg daarvan is dat je te weinig zichtbaar bent om de nieuwe klanten aan te trekken die uiteindelijk zorgen voor betere bedrijfsresultaten.

Je doet er dus goed aan om regelmatig aandacht te schenken aan het verbeteren van de voorwaarden om hoger in Google-resultaten te verschijnen. In dit blog belichten we een aantal opties die ook jou in staat stellen een betere Google positie te behalen.

Inhoud van dit artikel:

  • Google zoekmachine factoren
  • De zoekwoordenplanner
  • Belangrijk zoekmachine signaal: autoriteit!
  • Ander belangrijk signaal: kwaliteit content!

Google zoekmachine factoren

Zoals je waarschijnlijk weet zijn er honderden factoren die de positie in Google beïnvloeden. Als het gaat om zelf te beïnvloeden factoren om hoger in Google te komen, dan staat content met stip bovenaan.

Een website en blog waarmee je je doelgroep voorziet van relevante informatie is belangrijker dan ooit bij het beklimmen van de Google-resultaten-ladder! Content – of inhoud, zo je wilt – is de belangrijkste factor die Google hanteert bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten. Hoe vaker je nieuwe, relevante informatie toevoegt, des te waarschijnlijker wordt het dat je pagina hoger in de Google-resultaten zal verschijnen.

Een randvoorwaarde hierbij is dat de content die je produceert wel relevant moet zijn. Je vraagt je misschien af hoe je hier achter kunt komen om het vervolgens te kunnen borgen in je marketingproces. De kopers waar je op mikt zoeken naar specifieke zaken als ze online zijn. Je eerste stap bij het bepalen van wat relevante content is voor je doelgroep is het onderzoeken van de exacte woorden die zij gebruiken bij het zoeken in Google.

Afhankelijk van jouw zakelijke activiteiten moet je een aantal specifieke zoekwoorden en combinaties van meerdere zoekwoorden bedenken waarvan je denkt dat deze gebruikt worden voor zoekopdrachten. Om te controleren of je lijst met woorden ook daadwerkelijk vaak gebezigde zoektermen zijn bestaat er een handige tool.

De zoekwoordenplanner

De Zoekwoordenplanner of KeywordTool die je vindt binnen Google AdWords is een hulpprogramma dat je helpt bij het ontwikkelen van inzicht in het zoekwoorden-pallet voor jouw producten of diensten. Met behulp van de Zoekwoordenplanner zie je hoe vaak bepaalde woorden en woordgroepen gebruikt worden over een langere periode.

Om daadwerkelijk hoger in Google te komen gebruik je vervolgens de resultaten van de Zoekwoordenplanner voor het optimaliseren van je content. Je doet er goed aan om de resultaten vast te leggen in een zoekwoorden-prioriteitenlijst, waarin je de meest relevante zoektermen opneemt.

Bij het schrijven van content voor je website of blog kun je de lijst gebruiken als leidraad voor de woorden die relevant zijn bij de zoekers van jouw product of dienst.Google AdWords Zoekwoordplanner

Als je werkt volgens bovenstaand principe is de kans groot dat – na een tijd – mensen niet alleen jouw bedrijf vinden, maar deze ook als waardevol zullen beoordelen.

Vervolgens zie je vaak dat anderen gaan linken naar je blogs of website vanuit de eigen social media accounts of links gebruiken in hun eigen blog. Dit resulteert in zogenaamde ‘backlinks’. Deze ‘backlinks’ worden door Google hoog gewaardeerd bij het bepalen van de zoekmachineresultaten.

Belangrijk zoekmachine signaal: autoriteit!

Als gevolg van het consistent toepassen van relevante woorden of woordgroepen in je blog en op je website zorg je ervoor dat Google je gaat zien als een autoriteit voor een specifiek (kennis)gebied. Houd er wel rekening mee dat je de belangrijke zoekwoorden niet te pas en te onpas gebruikt. Als je er een potje van maakt door zoekwoorden herhaaldelijk te gebruiken, ook op plekken waar deze niet relevant zijn, dan word dat door Google beoordeeld als ‘zoekwoordvulling’.

Vervolgens krijg je een zogenaamde ‘red flag’. Google is vervolgens zeer streng bij het bepalen van de ‘strafmaat’ en deinst er dan ook niet voor terug om sites die zich hier aan schuldig maken hard aan te pakken. Dit kan bijvoorbeeld door pagina’s naar beneden te zetten in de zoekresultaten of zelfs te verbannen naar de ‘hidden pages’ die niet te vinden zijn.

Als je een blog schrijft waarmee je hoger in Google wil komen, produceer dan op regelmatige basis zodat je voor de lezers een betrouwbare bron van informatie wordt en blijft. Dit wordt herkent en gewaardeerd met als gevolg dat lezers terug blijven komen. Mits de content goed is voorziet in een behoefte van jouw potentiële klant, dan kun je niet vaak genoeg bloggen.

Ander belangrijk signaal: kwaliteit content!

Als je in staat bent om dagelijks te bloggen dan is dat geweldig, maar meestal is dit niet haalbaar. Probeer op zijn minst wekelijks een kwalitatief goed blog te produceren. Om hoger in Google te komen is kwaliteit in dit geval belangrijker dan kwantiteit, kun je die twee combineren dan is dat des te beter.

Als je er in slaagt om een grote hoeveelheid kwaliteit content te publiceren dan zullen de bezoekers van je website en blog je bedrijf al snel gaan zien als een autoriteit en rots in de branding binnen je vakgebied of branche. Als je gezien wordt als een leider en een persoon die waardevol is en waar men op kan vertrouwen, dan is de kans zeer groot dat je de eerste bent waar aan gedacht wordt bij het doen van de uiteindelijke aankoop.

Naast je primaire doel ‘hoger komen in Google’ bereik je ook nog eens dat mensen een goed gevoel krijgen bij jouw organisatie en haar producten. Natuurlijk spelen ook de overige SEO factoren en de inzet van social media een belangrijke rol bij het klimmen in de zoekmachineresultaten. Maar om snel en effectief hoger te komen in Google is de focus op content de beste methode, die je ook nog eens zelf – gratis – kunt toepassen.

Op deze manier zorg je ervoor dat je bedrijf vaker gezien wordt door mensen met een specifieke interesse in de producten of diensten die jij aanbiedt. De krachtigste manier om je bedrijf succesvol te maken online heb je zelf in de hand. Dus waar wacht je nog op, start vandaag met het verbeteren van je content! Zo komt ook jouw bedrijf hoger in Google!