AIDA in AdWords-advertenties

AIDA in AdWords-advertenties

AIDA is een manier waarop een verkoopproces kan lopen:

  • Attention: de potentiële klant moet oog voor ons en onze producten krijgen.
  • Interest: de potentiële klant dient geïnteresseerd te raken in onze oplossingen.
  • Desire: de potentiële klant moet het gevoel krijgen dat wij zijn probleem op kunnen lossen.
  • Action: de potentiële klant word klant en besluit dat wij zijn probleem op mogen lossen.

Hoe kunnen we deze theorie vertalen naar effectievere AdWords advertenties?

Attention

Als de klant besluit naar ons te zoeken, dienen we te strijden om de aandacht van degene die de zoekopdracht op Google uitvoert. Hoe kunnen we dit oppakken? Door er voor te zorgen dat onze advertentie exact de zoekterm overneemt waar de klant op zocht. Hoe kunnen we dat doen? Door de tekst {Keyword: alternatief} in Google Advertenties te gebruiken. Doen we dit, dan laat Google het zoekwoord of zoekzin waarop gezocht werd in de advertentie zien. Als deze niet aan de richtlijnen van Google voldoet, laat Google het alternatief zien.

Interest

Als onze advertentie is opgevallen, is het belangrijk dat we de interesse gaan werken. Dit werkt vaak het beste door het probleem van de klant te bevestigen door middel van een vraag te stellen. “Meer winst met uw website?” of ”U zoekt leerzaam kinderspeelgoed?” werken dus goed.

Desire

Desire, oftwel verlangen, wekt u door een niet te evenaren aanbod te doen. U dient zich hierbij volledig bewust te zijn waarom klanten uw product kopen en juist niet die van uw concurrenten. Oftewel, u dient een sterk Unique Selling Point (USP) uit te spelen. “Goekoper kan niet!”, “Oplossingen op maat” of “Exclusieve dealer van merk X”.

Action

Natuurlijk kun je niet afdwingen dat klanten bij jou gaan kopen door alleen een juiste advertentietekst te gebruiken. Toch helpt de ene tekst beter dan de andere. Zeg gewoon wat je verwacht van de klant, zoals “Koop nu product X”, “Neem contact op” of “Vraag vrijblijvend om een offerte!”. Daarnaast verwijs je natuurlijk naar de meest relevante bestemmingspagina die te vinden is op uw website.

Lastig, lastig…

Google geeft je slechts de mogelijkheid om in de kop van jouw advertentie 25 karakters te plaatsen, en in de beschrijvingsregels 35 tekens. Lastig is het dus. Maar niemand heeft je gezegd dat het makkelijk zou worden toch? Geef jezelf maximaal, wees creatief en probeer AIDA te verstoppen in jouw advertenties!