6 Slimme SEO Tips die je Zelf Direct kunt Toepassen

6 Slimme SEO Tips die je Zelf Direct kunt Toepassen

Soms lijkt het wel dat mensen die veel verstand hebben van SEO juist eerder in de problemen komen met Google en haar regelgeving.

Natuurlijk is dit niet altijd het geval, maar je zou de vele SEO professionals die methodes voor zoekmachine-optimalisatie aanbevelen die op of over het randje van Google’s regelgeving gaan, niet de kost willen geven. Een andere trend is dat – met het al maar belangrijker worden van kwaliteitscontent – voormalig SEO specialisten zich voortaan content-specialist of content-marketeer noemen. Voor het produceren van goede en relevante content zijn echter veel meer kwaliteiten vereist dan die een gemiddelde SEO specialist in zijn competentie-pakketje heeft zitten.

Inhoud van dit artikel:

  • SEO tip 1. Interne link building
  • SEO tip 2. Foutmeldingen wegwerken in Google Webmaster Tools
  • SEO tip 3. Verbeter teksten die niet scoren in de zoekmachines
  • SEO tip 4. Gebruik Gerelateerde Zoekwoorden
  • SEO tip 5. Gebruik het juiste SEO gereedschap
  • SEO tip 6. Schijf lange teksten!

Voorzichtigheid bij het inhuren of aannemen van SEO specialisten is dan ook belangrijk. “Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst”, deze reclamekreet zou ik u ook mee willen geven als het gaat om het beoordelen van SEO professionals. Je moet er zeker van zijn dat een specialist uit de voeten kan met de nieuwste Google algoritmes bij het uitzetten van een succesvol SEO-plan voor jouw bedrijf. Google veranderd vaak haar algoritmes, het belang van kwalitatieve content en sociale interactie met de klant zijn – grosso modo – zeer belangrijk geworden bij een goede positie in de zoekmachinesresultaten.

Hoewel de ‘oude’ SEO nog altijd heel belangrijk is hebben wij een aantal content gerelateerde SEO tips waarmee jij de zoekmachineresultaten van je site aanmerkelijk kunt verbeteren.

SEO tip 1. Interne link building

Link jij voldoende nieuwe content aan oude content op je website?

Nieuwe content aan oude content koppelen
Je doet er goed aan om – bij het schrijven van nieuwe teksten op de website – links toe te voegen die verwijzen naar relevante stukken tekst of artikelen die al op je website staan. Met het stijgen van de waarde van de nieuwe tekst stijgt ook de waarde van de link hiermee. Natuurlijk stijgt de zoekmachine-relevantie van je website ook in het geval dat iemand besluit je artikel te kopiëren en opnieuw te publiceren. Je hebt dan op zijn minst een nieuwe link naar jouw website.

Oude content aan nieuwe content koppelen
Nu weet je hoe en waarom je naar oudere tekst kunt verwijzen, maar weet je ook van het hoe en waarom van het koppelen van oudere content naar nieuwe content? Ook dit is belangrijk genoeg om er mee aan de slag te gaan. Als je al een tijdje meedraait in het online circus heb je vast webpagina’s of artikelen die door Google geïndexeerd zijn. En misschien zijn er zelfs links van andere pagina’s naar jouw tekst, waarmee de waarde ervan gestegen is.

Wist je dat je vanuit oudere – en waardevolle – content kunt linken naar nieuwe content?

Hiermee krijgt je nieuwe artikel een flinke SEO boost zodat Google het gemakkelijker vindt. Tijdens Google’s periodieke her-indexering van je website zal het ook de links binnen die website volgen en er waarde aan toekennen.

Actie: Bekijk en beoordeel oudere tekst op je website en bedenk of er afzonderlijke delen zijn die je aan elkaar kunt linken. Neem deze actie meteen op in de checklist voor het schrijven van nieuwe content.

SEO tip 2. Foutmeldingen wegwerken in Google Webmaster Tools

Een andere waardevolle tip die wij voor je hebben is het gebruik van ‘Google Webmaster Tools’. Met behulp van deze SEO optimalisatie tool ben je in staat om de SEO killers uit je website te halen.

In Google Search console wordt aangegeven dat er een “Dubbele beschrijving in “meta”-tags” bestaat, wat zoveel wil zeggen als dat er twee stukken tekst zijn met dezelfde beschrijving. Dit komt de vindbaarheid van je website niet ten goede, snel aanpassen dus!

Actie: Stel dit klusje niet te lang uit! Gebruik Google Webmaster Tools voor het opsporen van verbeteringsopties voor de zoekmachineresultaten. Pas je website aan de hand van deze tips aan.

SEO tip 3. Verbeter teksten die niet scoren in de zoekmachines

Heb jij dat ook wel eens, pas een nieuw stuk tekst geschreven dat maar niet wil scoren in de zoekmachines?

En je dacht nog wel zo’n interessant stuk tekst geproduceerd te hebben, waar vast ook naar gelinkt zou worden. De werkelijkheid is anders, er gebeurt niets…

Geen nood, je kunt het betreffende stuk achteraf altijd aanpassen. Leg daarbij de focus eens op andere keywords. Natuurlijk kun je ook proberen om een blog te schrijven voor een bekend blog met veel bezoekers, link vanuit dat blog naar je eigen website. Ook hier kun je links naar bestaande teksten op je eigen website toevoegen.

Actie: Controleer maandelijks je bestaande content en bekijk het zoekmachine-verkeer per pagina. Pagina’s of artikelen die duidelijk negatief afwijken in de resultaten kun je direct aanpassen. Kijk daarbij niet alleen naar nieuwe content, vergeet ook oudere pagina’s of artikelen niet!

SEO tip 4. Gebruik Gerelateerde Zoekwoorden

Het moment waarop je bezoekers krijgt op een stuk tekst dat je hebt geoptimaliseerd voor keywords is altijd erg motiverend. Wat je meestal ook ziet gebeuren is extra verkeer op keywords die lijken op de woorden waarop je probeert gevonden te worden.

Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van deze gerelateerde keywords bij het schrijven van content. Ga vooral geen keywords toevoegen om het toevoegen, maar als Google deze beoordeeld als ‘gerelateerd aan je hoofd-zoekwoorden’ adviseren wij deze zeker een plekje te geven in je tekst. Natuurlijk moeten de woorden wel in relatie tot je artikel of pagina staan.

De beste manier om deze keywords te vinden is een zoekterm in te voeren bij Google. Op de zoekmachine-resultaatpagina (SERP) scroll je vervolgens naar beneden, waar je onder ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan…’ een aantal nauw verwante termen ziet.

SEO tip 5. Gebruik het juiste SEO gereedschap

Zoals je waarschijnlijk weet zijn er ontelbare tools die je in meer of mindere mate kunnen helpen bij het optimaliseren van je content. Om door de bomen het bos te blijven zien is het belangrijk om niet te veel gereedschap te gebruiken, maar een selectie van de meest waardevolle te maken. Een aantal zeer bruikbare tools zijn:

SEMRush

Deze tool geeft inzicht in de woorden waarop je concurrent scoort in de zoekmachine en waarop jij scoort. Daarnaast helpt het je met het doen van keyword onderzoek en nog veel meer…

Google Keyword Planner

Deze tool is een must bij het doen van keyword-onderzoek. Je krijgt een keurige indicatie van het verkeer dat gekoppeld is aan bepaalde zoekwoorden en de gerelateerde zoekwoorden.

Yoast SEO Plugin

Voor het geval je website in WordPress draait is dit een van de plugins die je moet hebben. Dit is de beste plugin voor het optimaliseren van je teksten voor Google, effectief en eenvoudig te gebruiken.

Opensite Explorer

Het is zeker de moeite waard om je eens te verdiepen in de website ranking die gebruikt wordt door Moz. Je website krijgt daar een score op basis van 100 vergelijkbare sites. Met behulp van deze tool krijgt je informatie in handen die je kunt inzetten bij het concurrentie-gericht bouwen aan een juiste SEO.

Moz Toolbar

Als je deze tool installeert krijg je bij elk zoekresultaat in Google automatisch het pagina- en domein-autoriteit te zien. Sommigen gebruiken zelfs een extra browser, met daarop Moz Toolbar geïnstalleerd voor het doen van SEO onderzoek.

Ahrefs

Met behulp van deze tool kun je onder andere de linkprofielen van je eigen site en die van anderen analyseren.

SEO tip 6. Schijf lange teksten!

Jawel, dit artikel gaat nog altijd over het optimaliseren van de zoekmachineresultaten. We leggen je snel uit waarom langere teksten schrijven goed is voor de SEO…

Als je in staat bent om korte artikelen te schrijven van hoge kwaliteit, dan moet je dat zeker niet laten. Meestal echter, bevat een kort artikel te weinig kwaliteit om vaak gelinkt te worden of om gedeeld te worden. Zonder likes, links of shares zullen de zoekmachine-resultaten niet snel naar wens zijn.

Actie: Schrijf eens wat langere teksten en bekijk hoe deze scoren in de zoekmachines. Het zou zomaar eens de beste optimalisatie-actie kunnen zijn die je sinds lange tijd gedaan hebt.

Samenvattend

SEO draait dus niet om het voor de gek houden – of een poging daartoe – van Google. Probeer ook niet te krampachtig bezig te zijn met het optimaliseren van je content, maar bekijk wat voor jou werkt en pas het toe. Natuurlijk gaat dit altijd gepaard met wat doorzettingsvermogen, maar het is de energie die je er in steekt meer dan waard.

Bedenk dat het produceren van relevante kwaliteitscontent het allerbelangrijkste is. Verzeker je er daarom van dat je content altijd van hoge kwaliteit is!